محیط زیست

زندگی بدون پلاستیک

به صورت نمادین روز 21 تیر روز جهانی نه به پلاستیک نامگذاری شده است. در سایت تورپاخ هم تصمیم گرفته شد در مورد این موضوع چند جمله‌ای با شما مخاطبین ارجمند همراه شویم.

هنگامی که داشتم یک جستجو در مورد اولین سالی که پلاستیک وارد چرخه زندگی ما آدم ها در روی زمین شد به سال 1870 بر می‌گردد. در این بین یک موضوعی مرا بسیار به فکر فرو برد و شاید برای شما هم در صورتی که آن را بشنوید به نوعی نگران کننده باشد.

no- plastic- protect- enviromentجمله این بود که پلاستیک های اولیه که توسط انسان وارد چرخه تولید و مصرف شد الان که در 2020 قرار داریم تجزیه نشده است. خیلی این موضوع برای من قابل تأمل است؟! داشتم فکر می‌کرد مخترعینی که توسط یک ایده دست به ابتکار می‌زنند و چیزهای خاص و ویژه را به معرض نمایش می‌گذارند و پس از مدتی استفاده از  همان چیز خاص  من جمله پلاستیک در عناوین مختلف می‌تواند به ضرر حیات محیط زیست شود.

به طور حتم الان با شیوع کرونا در کل جهان بخصوص در کشور ما، با توجه به قوانینی که برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویورس کوید نوزده وضع شده کار را برای حامیان محیط زیست سخت کرده است. چرا که در این قوانین آمده است که هر بار که کیسه‌ نایلونی از سوی فروشنده اقلام مختلف به ما داده می‌شود ما بایستی آن به محض رسیدن به منزل یا محل کار دور بیندازیم و این مسئله سبب می‌شود نه نتها چرخه تولید و مصرف کیسه پلاستیکی قطع یا حداقل کم نشود، بلکه این چرخه همچنان در زمین به فعالیت خود ادامه دهد.

در این وضعیت که پلاستیک های مختلف در خاک و دریا و … پراکنده شده است و چون تجزیه نمی‌شود توسط موجوداتی که در محیط زیست هستند از جمله موجودات که در خاک، دریا، … زندگی می‌ کنند خورده شود. این مسئله سبب می‌شود چرخه ادامه پیدا کند و در نهاتی ما در مواد غذایی که مصرف می‌کنیم از جمله غذاهای دریایی یا حتی گوشت حیوانایی که در حین طبخ غذا استفاده می‌کنید که در وجود تکه های تجزیه نشده از پلاستیک را ناخواسته به خورد ما بدهند.

در این لحظه به ضرب المثل ” از ماست که بر ماست” می‌رسیم. این تکه های پلاستیم همان پلاستیک های تحزیه نشده در محیط زیست هست که دوباره به خود ما بر می‌گردد.پ

برای اینکه حداقل کمتر شاهد این پدیده خطرناک در زندگی خود شیوم بایستی هر کدام تلاش کنیم تا حد امکان از مصرف پلاستیک صرفه نظر کنیم یا مصرف آن را به کمترین میزان خود برسانیم تا بیش از این شاهد نابودی زمین و خودمان نشویم.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا