طبیعت گردی و کوهنوردی

کوهپیمایی از امند به کوه آی‌قیسی زنجان

دوشنبه 25 اردیبهشت همین امسال 1402 با گروه کوهنوردی و طبیعت‌گردی با توجه به تعداد افرادی که در آن ساعت و روز اعلام حضور کرده بودند از سمت ورودی روستای امند به سمت آی‌قیسی به حرکت افتادیم. البته قبلش کمی‌ صبر کردیم اگر قرار است کسی بیاید و تأخیر کرده خود را به ما برساند.

ساعت 16:30 بود و همه چیز برای چند ساعت درکنار طبیعت و دوستان بودن مهیا بود.

با باتوم و کلاهی که به سر داشته باشیم. پیاده مسیر آسفالت و گاهی خاکی را به پیش بردیم تا به مسیری رسیدیم که بایستی به سمت کوه آی‌قیسی زنجان ورود پیدا می‌کردید و این را پاکوب جا مانده از جاپاهای قبلی در طبیعت و دل کوه نشان می‌دهد.

هر چه به نوک کوه نزدیک‌تر می‌شدیم کمی شیب زیادتر می‌شد. بایستی گفت کوه آی‌قیسی همسایه قله سنبله با ارتفاع 2300 متر از سطح دریاست. امسال در سال 1402 هم این قله را صعود کرد.
به عنوان تمرین هم شده چه با گروه چه بدون گروه بایستی این قله را صعود کنم تا بدنم از همه نظر شرایط صعود به قله‌های بالای 3000 متر از سطح دریا  زنجان و کشور را داشته باشد.

بالاخره به کوه آی‌قیسی نزدیک شدیم. نوکی که بیشتر با سنگ پوشیده شده بود. حتا وقتی موفق می‌شوی به نوکش صعود کنی، بخشی وجود دارد که چندتایی سنگ را چیده‌اند و حتا با تجربه‌ها این گونه نقل می‌کنند و می‌گویند کسی که برای اولین بار به این منطقه می‌رود و بالای کوه می‌رسد همان لحظه هر آرزویی کند برآروده می‌شود.

من که آن روز اولین بارم نبود، ولی در کنار بودن در طبیعت همه جوره حس و حال آدمی را شاد و پرطراوات می‌کند وچه آرزویی بالاتر از این که همگی سالم و سلامت باشیم.

در ادامه که به نوک کوه رسیدیم. استراحتی کوتاه کردیم و خوراکی‌هایی از جمله چایی و تنقلاتی که همراه داشتیم را خوردیم و بعد مسیر آمد خود را برگشتیم. روز خوبی بود وساعت 8 شب به پایین کوه رسیدیم.

البته این را هم بگویم. آن بالا در آن ساعت خیلی سرد بود به حدی که با وجود پوشیدن لباس کم دست و پایت احساس سرما می‌کرد. من حتا دستکش‌ام ر ابه یکی از بچه‌ها دادم که با خودش لباس کافی نیاورده بود.

خلاصه در کوه و کوهنوردی یک نکته خیلی مهم است و آن این است که در عین حال که بایستی مراقب خودت باشی تا به سلامت صعود کنی، بایستی هوای همنورد خود یعنی همنورد جلویی و پشتی را داشته باشی و فقط فکر خودت نباشی. این نکته‌اش ر اخیلی دوست دارم و می‌پسندم.

در دنباله مطلب چند عکس از مسیر گرفتم که می‌توانید از طبیعت بکر زنجان در اردیبشهت ماه امسال حتا با دیدن در یک نگاه لذت ببرید.