معرفی کتاب

مهمترین نکات کتاب شیمی خاک، با نگرش زیست محیطی

این بار کتابی که در سایت تورپاخ معرفی می‌کنم مربوط به شیمی خاک است. قرار است در این قسمت به بیان نکاتی مهم از کتاب بپردازم.

 

  • نویسنده: دونالد ال. اسپارکس
  • ترجمه: دکتر شاهین اوستان
  • تعداد صفحات: 454
  • انتشارات: دانشگاه تبریز

 

1-شیمی خاک شاخه‌ای از علم خاک‌شناسی است که ترکیب، ویژگی‌ها و واکنش‌های شیمیایی خاک را در مورد بحث قرار می‌دهد. خاک آمیزه، ناهمگنی از هوا، آب، مواد جامد غیرآلی و آلی و میکرو ارگانیسم‌ها (اعم از گیاهی و جانوری) می‌باشد. دانش شیمی خاک به واکنش‌های شیمیایی که در این فازها اتفاق می‌افتند، می‌پردازد. برای مثال، دی اکسیدکربن موجود در هوا در ترکیب با آب به عنوان عامل هوادیدگی فاز جامد غیرآلی خاک عمل می‌کند. واکنش‌های شیمیایی بین مواد جامد و محلول خاک، هم رشد گیاه و هم کیفیت آب را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

2-آگاهی از شیمی خاک محیطی برای پیش‌بینی سرنوشت آلاینده‌ها در محیط‌های سطحی و زیرسطحی امری اساسی است.

3-شیمی خاک به عنوان زیرشاخه‌ای از علم خاک ‌شناسی از اوایل دهه 1850 با پژوهش‌های جی. توماس وی شیمیدان مشاور انجمن سلطنتی کشاورزی انگلستان موجودیت یافت. «وی» که از او به‌عنوان پدر شیمی خاک یاد می‌شود، مجموعه آزمایش‌های چشمگیری را روی توانایی خاک برای تبادل یون‌ها انجام داد.

4-نگه‌داری نیترات به‌وسیله خاک ضعیف بوده و لذا به سهولت آبشویی می‌شود. آلوده شدن آب‌های زیرزمینی به نیترات معضل بزرگی برای مناطقی است که دارای خاک‌های شنی هستند. غلظت‌های بالای نیترات در آب‌های زیرزمینی می‌تواند منجر به بروز متهموگلوبینمی یا سندرم نوزاد آبی در شیرخواران شود.

5- عنصر کم‌مقدار عنصری است که در مواد طبیعی نظیر لیتوسفر به‌میزانی کمتر از 1/0 درصد موجود می‌باشد. چنانچه غلظت این عناصر زیاد باشد می‌توانند برای موجودات زنده سمی باشند. عناصر کم‌مقدار شامل فلزهای کم‌مقدار، فلزهای سنگین، عناصر غذایی کم‌مصرف و غیرآلی‌های کم‌مقدار می‌باشند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا